Ieteikumi Jūsu veselībai :

Kopsim kājas pareizi !

Mēdz teikt, ka pēdas ir cilvēka veselības spogulis un uz to norāda arī fakts, ka pēdu saslimšanas ir slimības, kas nesākas pēkšņi, tās attīstās salīdzinoši ilglaicīgi un lielākajā daļā klīnisko gadījumu pie tām noved nepietiekamas rūpes vai pat nepietiekami pievērsta uzmanība savai un savu kāju veselībai. Pēdu kopšanai vajadzētu kļūt par tik pat ierastu ikdienas rituālu kā zobu higiēna un citi mūsu ierastie un patīkamie ikdienas rituāli kā brokastošana, sejas krēma uzklāšana un lūpu balzāma lietošana.


Pēdas jutīsies labi un būs veselas, ja tās mazgāsiet vismaz vienu reizi dienā, izmantojot kādu mazgāšanās līdzekli un ūdeni, kura temperatūra ir pietuvināta ķermeņa temperatūrai. Ja dienas laikā nodarbojaties ar sportu, tad pēc šīm nodarbībām kājas arī noteikti būtu jāmazgā un, ja tas ir iespējams, tad remdenā ūdenī. Pēc mazgāšanas pēdas ir kārtīgi jānosusina un kāju pirkstu starpas kārtīgi jāizslauka. Kad pēdas ir sausas, uz tām vajadzētu uzklāt kāju krēmu, it sevišķi ziemā, kad āda ir pastiprināti sausa. Kāju pirkstu starpās kāju krēmu nevajadzētu klāt, jo tas var veicināt izsutumu rašanos. Uz nagiem vajadzētu uzklāt arī nagu eļļu, kas mīkstinās gan ādu ap nagiem, gan arī padarīs nagus elastīgākus. Ja Jūs apmeklējat baseinus, ūdens atrakciju parkus, sabiedriskās pirtis vai dušas sabiedriskās vietās, tad pēdu higiēnai vajadzētu pievērst papildus uzmanību, jo šajās vietās ir labvēlīgi apstākļi dažādu mikroorganismu attīstībai. Apmeklējot iepriekš minētās iestādes noteikti līdzi būtu jāņem un jāvalkā savas pludmales čībiņas. Dušā noteikti vajadzētu mazgāties ar ziepēm. Ja ir iespējams, tad pēc pēdu nosusināšanas vajadzētu lietot arī ādas dezinfekcijas vai kādu antiseptisku līdzekli.

Zeķes būtu jāmaina pēc iespējas biežāk vai reizi dienā tā, lai pēdas vienmēr būtu sausumā un siltumā. Vajadzētu izvēlēties kokvilnas zeķes, jo šis materiāls ļauj pēdu ādai elpot. Zeķes, tāpat kā čības, ģimenē vajadzētu valkāt katram savas. Starp podologiem klīst tāds joks, ka tie saimnieki, kas piedāvā savas čības ciemiņiem, noteikti nav tie labākie. Ejot ciemos vajadzētu ņemt līdzi ne tikai ciema kukuli, bet arī savas čības.

Pēdas jutīsies labi un būs veselas arī tad, ja ikdienā atradīsies Jums ērtos, pietiekami platos un gadalaikam piemērotos apavos, kuriem papēža augstums ir aptuveni četri centimetri. Noteikti nevajadzētu ilglaicīgi staigāt vienos apavos. Apavus pēc iespējas biežāk ir jāmaina, piemēram, darbā vai skolā vajadzētu izmantot maiņas apavus.

Vienmēr aktuāls ir bijis jautājums par kāju nagu pareizas formas veidošanu jeb nagu griešanu. Pareiza nagu forma ir tāda, kas atgādina pirksta formu. Nagu vajadzētu griezt vismaz ar trim piegājieniem no stūrīša līdz stūrītim to arī nedaudz noapaļojot un aplīdzinot, lai naga malas pēc griešanas nepaliktu asas, un naga garumu atstājot vienu līdz divus milimetrus garu. Nedrīkst izgriezt nagu sānu malas un ar asiem priekšmetiem atbīdīt kutikulu, jo tādējādi var tikt bojāta naga sakne.

Vesels nags ir caurspīdīgs ar rozā nokrāsu, plāns un ar gludu virsmu. Vesela pēdu āda ir bez izteiktiem ādas sabiezējumiem, tā nelobās, un tajā nav izteiktu, redzamu izmaiņu. Ja Jūsu nagos vai pēdu ādā ir kādas izmaiņas, tad pēc palīdzības vai padoma Jūs varat griezties pie podologa, dermatologa vai sava ģimenes ārsta. Nekādā gadījumā mājas apstākļos nevajadzētu pašrocīgi ārstēt savas pēdas un mēģināt koriģēt sāpošus nagus. 

Farmaceits Aptiekā vienmēr Jums var palīdzēt ieteikt un izvēlēties kādu kāju kopšanas līdzekli vai krēmu, taču profesionālu pēdu kopšanu Jums var veikt Podologs, kas ir ārstniecības persona ar 1. līmeņa augstāko izglītību medicīnā un piedalās pacientu veselības veicināšanas, izglītošanas, ārstniecības un rehabilitācijas procesā. 

Iesaka podologs - Laima Meldere
Jūrmalā, Bulduros, Vidus prospektā 36/38
www.psk.lu.lv

Ko darīt, ja plaisā pēdas?

Vasarā pēdas apkārtējo skatieniem atklājas ik dienu, tāpēc to kopšanai ieteicams pievērst vairāk uzmanības. Jo īpaši tāpēc, ka karstais gaiss, ielas un lauku putekļi nelabvēlīgi ietekmē atklāto ādu, un tā izžūst un sāk plaisāt. Pēdu veselība ir ļoti būtiska ne tikai no estētiskā viedokļa. Jau tālā senatnē austrumu tautas zināja, ka pēdās atrodas visi ķermeņa dzīvībai svarīgie punkti. Ar pēdu punktu masāžas palīdzību cilvēkiem tika ārstēti iekšējie orgāni un stimulēta to darbība. Mūsu pēdās atrodas neskaitāmi nervi, kā arī 250 000 sviedru dziedzeru. Lūk, daži padomi, kas palīdzēs saglabāt tavas pēdas skaistas un veselas:

  • Konsultējies ar aptiekāru, kurš tev ieteiks speciālu krēmu cīņai ar plaisāšanu.
  • Ja papildus plaisām pēdās ir dedzinoša un niezoša sajūta, iespējams, vainīga ir sēnīšu infekcija, un tad ir jāvēršas pie dermatologa. Aptiekās ir nopērkami līdzekļi sēnīšu infekcijas profilaksei.
  • Ieteicams nēsāt apavus no dabiska materiāla, ar labu gaisa cirkulāciju un piemērota izmēra. Vislabākās ir slēgtas kurpes, jo iešļūcenēs papēži apdauzās, un tad tiem nepieciešama īpaša kopšana.
  • No 25 gadu vecuma (veselības problēmu gadījumā jau agrāk) 1 reizi mēnesī būtu ieteicams apmeklēt pedikīra speciālistu.
  • Veicot pedikīru mājās, svarīgi ievērot, ka kāju vīle jālieto vienīgi uz sausas ādas, arī nagi jāapstrādā sausi. Ja pēdas ir saplaisājušas, tās jāvīlē paralēli plaisām. Nagi jāapvīlē ik pēc 10 dienām, atstājot 2–3 milimetrus maliņu. Nagi jāvīlē taisni, bet to maliņas – 45 grādu leņķī.

Kājas ik dienu kārtīgi jāaprūpē: jānomazgā, jānosusina un jāieziež ar piemērotu krēmu. Pavasarī un vasarā to ieteicams veikt 2 reizes dienā: no rīta (mitrinošs krēms) un vakarā (barojošs krēms).

Kādēļ ieaug kāju nagi?

* Pārāk cieši un šauri apavi. Visbiežāk tādi, kam ir šauri purngali – līdz ar to visa ķermeņa slodze tiek pirkstgaliem, kas pastāvīgi ir saspiesti. Pēdas veselībai labvēlīgi nav arī pārlieku augsti papēži.

No neatbilstošu apavu valkāšanas īpaši jāsargās, ja kādreiz nags jau bijis ieaudzis.

* Nepareiza nagu griešana. Tos mēdz veidot līdzīgi kā roku pirkstiem – ieapaļus, turklāt pārāk īsus. Tie veidojas nepareizi un sāk ieaugt apkārtējos audos.

Bieži vien uzskata, ka nagi noteikti jāizmērcē, lai nogrieztu. Tie patiesi kļūst mīkstāki, taču tieši tādēļ gluži nevilšus gadās nošķērēt par daudz.

* Mediķa palīdzību mēdz meklēt arī pēc nekvalitatīvi vai nepareizi veikta pedikīra. Iespējams, meistars aplam novērtējis situāciju, nevilšus nodarot pāri. Mēdz pat gadīties, ka tiek izgriezti ļoti dziļi naga stūrīši.

* Pirksts sasists vai nospiests, bojāts naga valnītis. Šādas traumas gadās skrējējam, nūjotājam, kalnos kāpējam vai cita sporta veida pārstāvim. Arī tam, kurš ne īpaši piemērotos apavos nostaigājis lielākus attālumus.

* Iedzimta vaina – nagi ir pārāk cieti, nav elastīgi.

* Visai bieži savu lomu nospēlē nagu sēnīšinfekcija, kas rada naga plātnītes sabiezēšanu. Tas kļūst cietāks un vieglāk var iespiesties miesā – it kā sagriezt naga valnīša ādu.

* Ieaudzis nags ir bīstama vaina, ja sirgst ar cukura diabētu vai ir traucēta asinsrites cirkulācija. Cukura diabēta slimniekiem sadziedēt šādi bojātu pirkstu ir daudz grūtāk nekā citiem, sliktāk rit dzīšanas process.

* Ja ir asinsrites traucējumi, nagi mēdz kļūt biezāki un deformējas.

* Ja ir novājināta imunitāte, pat it kā niecīgā vaina – ieaudzis nags – var novest pie veselībai bīstamiem traucējumiem.

Ko drīkst darīt pats

* Pašā procesa sākumā pēdas pamērcēt vanniņā ar siltu ūdeni, kam pievienots kāds dezinficējošs līdzeklis, piemēram, zilie graudiņi vai sāls. Tas mīkstina nagus un audus.

* Pēc tam starp ieaugušo stūrīti un naga gultni, malā, kur nags iespiedies miesā, mēģināt ievietot salvetīti. To sarullē pēc iespējas plānāku, lai var pabāzt zem naga. Tas prasa lielu pacietību un dažreiz ir diezgan sāpīgi, tomēr mazina spiedienu, neļauj plātnītei ieaugt mīkstajos audos. Salvete katru dienu jāmaina.

* Noteikti jāvelk platāki, ērtāki apavi.

Ja  sāpes nemazinās, jāvēršas pie speciālista, pie podologa.

* Nedrīkst neko griezt vai plēst!

* Diabēta pacients nekādā gadījumā nedrīkst mēģināt tikt galā pats, jādodas uz speciālo ārstniecisko pedikīru. To veic medicīniski izglītots podiatrijas speciālists.

Pareizi griežam, ja:

* līnija ir taisna un atstāta pāris milimetru gara naga brīvā mala;

* atstājam naga stūrīšus, tie atrodas virs pirksta spilventiņa, jo neesam nošķērējuši pārlieku īsi. Ja stūrīši šķiet pārāk asi, varam mazliet noapaļot ar vīlīti.

Veidots ar Mozello - labo mājas lapu ģeneratoru.

 .